IPDubo

Expertisecentrum voor duurzaam bouwen en wonen

De beoordeling van de kwaliteit van managementsystemen via de ISO 9001:2015

Symbolbv - ISO 9001:2015Veel bedrijven en organisaties maken gebruik van management systemen. Niet alleen bedrijven, maar ook kleinere organisaties zoals een restaurant. In zulke settingen kan iedereen in feite manager zijn. Iedereen kan groepsdiscussies leiden, en iedereen kan in principe leiding geven. Er is niet altijd even veel controle betreffende de kwaliteit van al deze management gerelateerde zaken. Op zich is dat geen probleem als de kwaliteit zich beperkt tot interne zaken. Maar een management protocol dat invloed heeft op de kwaliteit van de uitgaande producten en diensten heeft invloed op de consument of de klant. Daarom is het van belang, dat de kwaliteit van zogenaamde managementsystemen gewaarborgd wordt. Dit kan met het zogenaamde ISO 9001:2015 keurmerk. Dit is een vernieuwing van het ISO 9001: 2008 keurmerk. Natuurlijk moeten dit soort keurmerken altijd ge├╝pdate worden, want tijden veranderen. Management protocollen veranderen, de structuren van bedrijven veranderen en je kunt natuurlijk niet oude certificaten en keurmerken blijven hanteren wanneer de structuren totaal zijn veranderd. Daarom is er nu het ISO 9001:2015 keurmerk. Dit is zowel handig voor de consument als voor het bedrijf zelf. Voor het bedrijf zelf is het handig, want ISO 9001:2015 is niet alleen een keurmerk. ISO 9001:2015 bestaat uit richtlijnen voor het bedrijf waar het aan moet voldoen om de kwaliteit te kunnen garanderen. Een manager kan niet zonder meer zijn of haar eigen methodes aan de werknemers opleggen. De manager kan dit natuurlijk wel doen, maar dat gaat dan wel ten koste van het ISO 9001:2015 keurmerk. Wil een bedrijf meedoen op grotere schaal en gebruik maken van het ISO 9001:2015 keurmerk, dan zullen ze zich moeten houden aan de richtlijnen. Managementsystemen worden dan opgericht aan de hand van de richtlijnen die zijn opgeschreven in het ISO 9001:2015 protocol en, indien die richtlijven worden nageleefd, verdiend een berdrijf of organisatie het ISO 9001:2015 certificaat. Dit zorgt er voor dat de consument in ieder geval producten en diensten kan verwachten van een bedrijf met het ISO 9001:2015 dat in ieder geval voldoet aan bepaalde eisen. Dit wil helaas niet direct zeggen dat een bedrijf dat de richtlijnen van het ISO 9001:2015 naleeft, ook daadwerkelijk kwaliteit biedt. De implementatie van de richtlijnen is net zo belangrijk als de richtlijnen zelf.\n

Het juiste gebruik van de ISO 9001:2015 richtlijnen

\nAls een bedrijf het ISO 9001:2015 keurmerk wil verdienen zal het zich moeten houden aan bepaalde richtlijnen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan:\n

    \n

  • Het hebben van de juiste documentatie
  • \n

  • Inzicht kunnen bieden in de juiste management systemen
  • \n

  • De juiste informatie met betrekken tot de eisen van de norm
  • \n

  • Interne audits en management reviews
  • \n

\nDit zijn vier punten uit een nog veel langere lijst. Het risico dat een bedrijf dus loopt is dat het protocol te strikt wordt nageleefd. De ISO 9001:2015 richtlijnen leiden dan al snel tot een teveel aan bureaucratie en dat gaat natuurlijk juist ten koste van de kwaliteit in plaats van dat het de kwaliteit ten goede komt. In dit opzicht is het van belang dat een bedrijf de ISO 9001:2015 richtlijnen als een leidraad neemt, en niet als vast omlijnde regels. Elk bedrijf is immers anders en niet elk bedrijf kan op dezelfde manier de managementsystemen structuren. Verder is het ook van belang dat een bedrijf de ruimte krijgt om zichzelf te ontwikkelen op een manier die past bij het bedrijf. De managementsystemen en de ISO 9001:2015 richtlijnen die daarbij horen zijn vooral bedoeld om een bedrijf niet te laten ontsporen. Door een bedrijf te dwingen om in ieder geval de managementsystemen te monitoren en de documenten op orde te houden is het ISO 9001:2015 certificaat in staat om de kwaliteit te controleren. Het is echter aan de bedrijven zelf om die kwaliteit te leveren. Een certificaat betekent daarom niet per definitie kwaliteit. Het betekent alleen dat de kwaliteit van de managementsystemen voldoet aan bepaalde normen en eisen. Of het bedrijf vervolgens ook daadwerkelijk functioneert en producten aanbiedt van kwaliteit blijft een vraag. De kans hierop is echter wel veel hoger als een bedrijf beschikt over een ISO 9001:2015 keurmerk, want dit keurmerk laat zien dat ze de zaken in ieder geval op orde hebben en dat er aandacht is besteed aan de kwaliteitscontrole van de management systemen.\n

Symbolbv.nl voor alle informatie betreffende het certificaat

\nAls je op zoek bent naar meer informatie over zowel ISO 9001 van 2008 als van 2015, dan kun je terecht op de website van Symbolbv.nl. Op deze website vind je namelijk alle informatie betreffende het keurmerk zelf en vind je verschillende links die je informatie geven over het keurmerk in combinatie met bijvoorbeeld leidinggeven, trainingen, en management. Dus afhankelijk van het bedrijf waar je voor werkt of waar je wellicht de eigenaar van bent, kun je op deze website de nodige informatie vinden. Je kunt hier ook zien hoe het keurmerk is veranderd tussen 2008 en 2015. Tevens vind je hier de overgangsregelingen. Dus als je al over een ISO 9001: 2008 beschikt, dan kun je hier lezen hoe lang je hebt om over te stappen en wat waar je op moet letten. Er zijn namelijk veel zaken veranderd in de nieuwe ISO 9001. Dus houdt deze website goed in de gaten als je in de toekomst ook gebruik wilt maken van het nieuwe keurmerk.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn